Välkommen hit till min blogg



tisdag 15 mars 2016

Föreläsning om potager och dagliljor av Anette Nilsson


Är man dålig i ryggen och inte orkar blogga så släpar mycket efter som denna underbara föreläsning jag var på den 28 februari. Sen har det väl varit lite fullt upp också så tiden har inte funnits eller prioriterats. 

Jag hade förmånen att både ha Anette Nilsson som gäst i mitt hem och höra henne föreläsning om både potager (dekorativ köksträdgård) och Dagliljor. Hon bloggar på Boäng (http://daylily-potager.blogspot.se/ )där hon både har en såkalender och vilka sorter hon odlar och framförallt en hel del recept på hur hon tar tillvara på sina grönsaker, nått jag själv tycker är svårast att göra.






Att lyssna på en som är så kunnig på just grönsaker och anueller är en fröjd.  Det blev många kryss på helt nya grönsaker som jag inte visste fanns ens, en del har jag beställt och köpt in, man måste ju bara prova italiensk Spigarello kallas bladbroccoli. Asiatisk bladkrydda Kintsai blev jag också tvungen att beställas den kan man använda färskt som krydda, i grönsallader, soppor med mera. Sen var Anette så snäll så hon skickar lite gråärt till mig som ska bli kul att få pröva. Jag ser fram emot mitt grönsaksland i år där en hel del nytt ska planteras av inspiration av Anettes föredrag.


Sen få lära sig lite mer om dagliljor var som grädden på moset. Det är intressant att höra om de som korsar fram dagliljor och lära sig mer om både historia och se nya dagliljor som en del hamnade på krysslistan



Ha det gott!!






 

3 kommentarer:

  1. Hoppas att du är bättre i ryggen nu! Det är ett gissel det där :( Att lyssna på Anette är riktigt roligt o lärorikt, en av mina favorithybridisörer är just Brian Mahieu :) Har några av hans namnsorter men de jag verkligen vill ha är svåra att få tag i. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Sitter själv i soffan och har problem med EB axel. Drömmer mig bort om en egen potager... Men just nu känns det väldigt långt bort. Kul med att ha föreläsaren hemma.
    Ha det bäst. Åsa

    SvaraRadera
  3. Låter som en riktigt lyckad föreläsning. Härligt när man får lära sig något nytt om grönsaksodling.
    Ha det gott och krya på dig med ryggen.
    /Anja

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit