Välkommen hit till min blogg



söndag 28 juni 2015

Blommar gör det



Jag har varit slö på att lägga in här och slö på att läsa era loggar, ber om ursäkt för det.
Jag har haft lyckan att ha 2 trädgårdsarbetare hos mig, mina barnbarn eftersom jag själv just nu inte kan bära tungt efter att ha ramlat igen och skadat mest troligen SI-leden. Jag har varit på röntgen och bäckenet har ingen fraktur, tur det, men haft ont. Nu börjar det bli bättre.
De har i alla fall hjälpt mig att göra en ny rabatt, krattat grus, bära ut trädgårdsmöbler och annat. Guld värt!!
Till veckan någon dag åker Ulrika och jag till Finland på uppköps resa, i år blir det ingen resa ner till södra Sverige vad vi planerat utan en kortare resa till Finland med kombination av Övre Norrlandskretsens sommarmöte i Umeå. Tanken är att vi tar färjan över från Wasa till Umeå på fredag. Vi ska bo hos några trädgårdsvänner i Wasa.

Det som blommar hos mig är mycket, men några finingar är detta:

Boykinia richardsonii en underbar växt både i blomma och blad. Fröna från denna fick jag av Magnar Aspaker för några år sen.




Haberlea rhodopensis, Haberlea första gången den blommar hos mig , inköpt för några år sen



Herrgårdspion ,Paeonia × hybrida



Houstonia caerulea. Porslinstjärna en liten växt blir ca 5 cm hög men underbar i blomningen 



Clematis fremontii. Den sådde jag år 2010 från frön från Garden Norths. Clematis remontii är en icke-klättrare, blir mellan 15 och 40 centimeter hög.


Fritillaria acmopetala, Brungul klocklilja. Blir ca 30 cm hög


Ha det gott!!!


6 kommentarer:

  1. Kauniita kuvia <3 RONJA

    http://valokuvauksellinen.blogspot.fi

    SvaraRadera
  2. Så fint det blommar hos dig. Tänk att ha så duktiga barnbarn!
    Fattar inte varför min haberlea får blomknoppar som inte slår ut?! Har du tips?
    Den där porslinsstrjärnan ger lite hjärtklappning ,-)))!
    Ha det gott och krya på dig!
    /Anja

    SvaraRadera
  3. Oj oj oj vilka frestare du visar! Vet inte vilken som var vackrast :) Så skönt att du känner dig bättre nu, tur att dina gullungar har hjälpt dig :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Ojdå ska du komma över det skulle vara trevligt att träffas men nu jobbar jag i min affär varje dag ensam .Hoppas ni får se mycket vacker i vår frodiga natur nu ,kram Nette

    SvaraRadera
  5. Vakre blomster i hagen din.
    Det er ei herleg tid med blomstring både i hagane og engene.

    Fin ny sommarveke.

    SvaraRadera
  6. Som vanligt har du så mycket läckert att visa. Clematis fremontii onödigt bedårande liksom klocklijan!
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit