Välkommen hit till min blogg



tisdag 13 januari 2015

Vilken underbar helg del 1


Jag flög ner i fredags till Göteborg där Kenneth K hämtade mig på flyget och sen begav vi oss till Göteborgs botaniska. Då vi far dit börjar det dala snöflingor, inte det man önskar då man ska dit och flanera. Jag hade ju hoppats på att få se lite tjuvstartande vårblommor efter ha sett många bilder av det på facebook.
 

Men jag ville också se växthusen och lökhusen eftersom jag aldrig varit där. Jag hade ju förmånen att vandra med Kenneth som jobbar ibland som guide där och även skrivit en bok som heter: En vandring i Botaniska - Guide till Göteborgs botaniska trädgård. Så jag fick även vara i de bakre regionerna i förökningavdelningen, alpinväxthusen och de vetenskapliga odlingarna för lök- och knölväxter. Fick  även pratstund med Henrik Zetterlund och Johan Nilsson.




 

Det var underbart att gå där bland blommande krokusar, dionysia och annat som jag aldrig sett i mitt liv. . Tyvärr så immade kameran igen så jag kunde inte ta kort överallt men allt finns i mitt hjärta
 
 
Visst vill man bara klappa dessa kuddar

 
 

 

Narcissus romieuxii ssp rifanus
 
 
Xanthorrhoea preissii, australiskt grästräd     
  
Lithops levande stenar
 
Conophytum obcordellum subsp. Stenandrum
 
Ranunculus sprunerianus den hade superfina blad så den ska letas
 
Bukiniczia cabulica, en vill- ha växt
 
Vad denna raritet heter vet jag inte :)
 

Efter vi varit där så for vi ut till Kenneths stuga och såg på allt nytt han gjort sen jag var dit sist, en hel del har han hunnit med, men med snöfall och regn så fick kameran stanna i bilen.

Sen körde Kenneth mig till Varberg där jag skulle delta i Trädgårdsfest mitt i vintern, mer om det imorgon

Ha det gott!!!

7 kommentarer:

  1. Vilken lyx att få vandra i Botan med en alldeles egen guide :) Det är en speciell känsla att få titta runt i växthusen eller hur:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Visst är det underbart att få titta på allt i växthusen! Botaniska är ett paradis året om.
    Synd att jag inte fick bjuda på fika ;-)!

    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer nog neråt någon mer gång så då kan du nog få bjuda på fika:)

      Radera
  3. Låter alldeles underbart Berit! En sådan vitamininjektion mitt i vintern är inte illa..och så snälla trädgårdsmänniskor det finns i hela vårt land.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig resa. Att ha egen guide är det ju inte alla som har:o)
    Jag tänkte på dig när det skulle bli storm. Jag trodde att du kanske hade bilen, men tur var ju att du tog flyget.
    Att fara och träffa alla härliga trädgårdsmänniskor är ju så roligt.

    Ha det gott.

    SvaraRadera
  5. Vilket gottebord du har varit på. Förstår att det var en härlig helg.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  6. Åh va härligt vilken energiboost du fick trots vädret!
    Ha det gott, hälsningar Ewa :)

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit