Välkommen hit till min blogg



onsdag 29 oktober 2014

Nästan snöfritt…

 
Nu har vi åter nästan snöfritt efter några dagar med varmgrader. Skönt att slippa skotta snö just nu, men hörde att de lovat/hotat med snö till helgen.
 
En som har en underbar höstfärg är Bergenia cordifolia ’Tubby andrews’ en växt som jag letat länge och fick tag på efter hårt budande på Auktioner för trädgårdsintresserade (Facebook). Jag är såå glad att jag äntligen fick tag på den.
 
 
Calluna vulgaris 'Blazeaway' , Gulbladig ljung som överlevt i många år hos mig nu. Då jag köpte den 2011 hos Peter Korn så var det en klar chansväxt, men den lever än.
 
 
En annan Calluna vulgaris köpte jag i sommar och tyvärr är mitt minne kort och ingen lapp så kan någon hjälpa mig med namnet är jag tacksam. Den har inte heller visat några biverkningar på att den haft snö på sig, jag hoppas den hinner slå ut innan nästa snötäcke kommer.
 
 
Gaultheria procumbens ,Vaktelbär är en av årets många chansningar jag har prövat den förr men då har jag höstplanterat den nu har den fått stå i jorden hela sommaren så jag hoppas det går bättre då. Den får så fina röda bär på hösten, ser ut som lingon.
 
 
Detta är den lilla snöhög som är kvar på min tomt.
 
 
Ha det gott!!

 

4 kommentarer:

  1. Du har så många spännande växter Berit. Hoppas du lyckas med vaktelbären.
    Skönt för dig att slippa snön ett tag till.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  2. Så skönt att snön är borta.
    Här i Oxelösund har vi haft den första riktiga frostnatten.Vitt ute när jag tittade ut.
    Lycka till med dina nya fina växter.
    Kram.

    SvaraRadera
  3. Toppen att bergenian trivs och frodas.
    Här har vi inte fått någon snö ännu. Det har varit riktigt grått och regnigt .
    Men idag skiner solen och det är plus 7 grader riktigt härligt trädgårdsväder.
    Jag har börjat utöka en rabatt som skall få ligga till sig till våren då det blir plantering

    Ha det gott

    SvaraRadera
  4. Jag förstår inte hur du får allt att trivas hos dig, du måste ha dubbelt gröna fingrar. Skönt att snön försvann för den här gången. Man kommer av sig med höstarbetet när det blir så att snön kommer tidigt, fast det kanske inte är tidigt hos er, jag har dålig koll på när vintern kommer till era trakter. Ha en fin helg Carita

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit