Välkommen hit till min blogg



måndag 17 februari 2014

Det gror, det gror


Lyckan är då man har lyckats stirra upp frön, frön från någon växt man suktat över ett tag..

Primula reidii, en vitblommande doftviva

Lycka då man kan ana det där lilla gröna som börjat, knappt synligt för ögat men man ser ändå den där lilla pricken

Rhododendron camtschaticum, Kamtjatka-azalea

Lycka och fascination över hur en del har kvar sitt frö längst upp då det de kommer upp från krukan

Lilium lophophorum, Hjälmlilja kanske en av de läckrast liljor som finns

Codonopsis ovata, Nickklocka 

Lycka och fascination över att se att så små sådder redan har bladen klara då de kommer..

Potentilla pulvinaris, en liten fingerört med underbart silvrigt bladverk som bara blir 10 cm hög.

Kanske mindre lycka då man ser skogen från en växt man frösått alldeles för tätt..

Primula denticulata alba, vit bollviva


Nu är det dags för mig att börja skola om en hel del växter..och börja rigga upp mera lysrör i huset. Det blir klart mindre plats för mig men oj vilken lycka det är att få följa såddernas växtkraft.
Ha det gott!!


15 kommentarer:

  1. Härligt att det börjar gro så mycket redan hos dig. Vi har + 5 och sol äntligen. Jag tog en runda och mycket börjar komma upp ute, lite tidigt känns det som. Ha en fin dag/Carita

    SvaraRadera
  2. Härliga tider! Ser ut att bli ngra plantor... skolar du om alla eller har du hjärta att slänga
    bort överskottet....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hjärtat att slänga överskottet , är illa tvungen annars skulle jag drunkna här inne eftersom jag sår en hel del...uppåt 300-400 olika sorter

      Radera
  3. Åh så roligt när det börjar gro! Måste hem och titta i mina krukor nu :)

    Camilla

    SvaraRadera
  4. Åh, så härligt! Tänk att små gröna blad kan göra oss så glada... :-)
    /E

    SvaraRadera
  5. Det där är så himla roligt när det gror och växer.Tänk att så små saker kan göra oss så lyckliga.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  6. Känner precis igen det där stirrandet och lyckan när det första gröna blir synligt. Helt underbart!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Underbara bilder! Så mycket hopp! Det är en härlig känsla när det gror, jag måste sätta igång med mina sådder.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Det är inte mycket som slår glädjen när man ser det spira i krukorna! Själv har jag bara sått perenner som jag har ställt ut så jag får vänta på spirorna ett bra tag till.
    Lycka till med omskolningen!
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Åh lykke! Er det ikke like herlig hvert eneste år når det spirer fram i potte etter potte. Så mye spennende du har sådd. Kos deg med priklingen :)

    SvaraRadera
  10. Så härligt att titta på dina frösådder. Blir alldeles glad inombords.
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Tänk att det ska bli en rhododendronbuske av den där lilla strånken!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är de fantastiskt att det kan bli en buske av det lilla strået:)

      Radera
  12. Googlade efter ett så vackert älggräs ; Filipendula ulmaria 'Variegata', brokbladig Älggräs.
    - Gissa var jag hamnade ;D - Har du frösått det eller ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag har köpt planta...den går inte att fröså eftersom den är hybrid.

      Radera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit