Välkommen hit till min blogg



söndag 19 maj 2013

Svarta knän…


Jag rensar i rabatterna nu och fyller på jord, vädret är underbart varmt, armarna har blivit rödbrända och knäna är svarta. Tyvärr inte av solbränna utan av jord, eftersom jag kryper på alla fyra då jag rensar och det är shortsväder. Men jag njuter för fulla muggar av att rensa i rabatterna, man rensar så himla bra i huvudet också då. En terapi som är bra för själen.

Idag hittade jag äntligen min röda enkla blåsippa, jag har letat och letat den och inte förstått var jag planterat den, jag stuvade om lite i rabatterna i höstas och den trodde jag att jag planterat i en annan rabatt, minnet är inte såå långvarigt ibland. Men nu är den hittad och blommar gör den.



En annan som börjat blomma är Soldanella alpina, Alpklocka 



En som kommer läckert upp från jorden är Podophyllum peltatum, Amerikanskt fotblad



Ha det gott!!

8 kommentarer:

  1. Ja visst är det terapi att böka i jorden. Ha en bra dag! Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Svarta knän och jord under naglarna är ett tecken på att man har haft en riktigt bra dag:-)
    Va söt den är din Soldanella alpina!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. :-))

    Jag skrattar gott åt din rosa blåsippa som försvann. Tänk att man gör det går gång på gång, glömmer bort vad man satte var och sen upptäcker att man antingen flyttat det eller grävt bort det eller faktiskt satt det på ett helt annat ställe.

    :-)

    SvaraRadera
  4. Vilken tur att du hittade din blåsippa;) Att rensa i rabatter är ruskigt bra sätt att rensa skallen:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  5. söt liten sippa,skönt att du hittade den
    att krypa omkring i rabatterna och rensa är så härligt
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  6. Hej Berit.
    Det stämmer att det är en Primula Maximowiczii.Den är så läcker både i färg och form.Ett köp från Larz förra året men den blommade inte då.
    Mycket nöjd med den.
    Kram/Gunsan.

    SvaraRadera
  7. Vakker Alpeklokke! Veldig bra sagt om å rense hodet :-)

    SvaraRadera
  8. Nu är det en fantastisk tid för trädgårdsnördar. Man är som en jordgubbe :o)
    Ja minnet är bra men kort.
    Jag planterade om i fjol höst också och har inte hittat igen en trillium som inte är där den har varit. Jag hoppas att jag hittar den annars har den dött.

    Ha det bäst.

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit