Välkommen hit till min blogg



onsdag 29 maj 2013

Aurikeltider

Ikväll har jag min första visning för i år och det har varit lite stressigt att hinna med allt innan. Allt är inte klart, men rabatterna är rensade och gräsmattan är klippt. Det får duga för jag orkar inget mer just nu. Min egen gräsklippare är trasig så jag har fått låna mig en så gräsmattan skulle bli klippt före visningen, det var nästan äng. En hel del blommar hos mig just nu och vi har haft ett underbart och varmt väder en längre tid nu så mycket har slagit ut.

Jag har fått låna en systemkamera och det är så kul nu att ta kort, men det tar väl ett tag innan jag lär mig den. Lite kort på Auriklar som blommar för fullt och många är i knopp.

Trädgårdsaurikeln är en hybrid mellan rosenaurikeln, P. x hirsuta och vildaurikeln ,P. auricula och blommar i maj-juni. Bladen är lite köttiga och gröna till grågröna i färgen. Blommans färg varierar beroende på sort och kan vara till exempel rosa, brun, lila, gul, orange, röd eller vit. I mitten av blomman finns ett öga som är täckt av farina, en vit- eller gulaktig, mjöllik beläggning.

’Brookfieldfrån Jürgen Peters



’Merlin Stripe`från Jürgen Peters



’Arudell’ från Rays Perennials


’Winscha’ från Rays Perennials



En till egen frösådd


Namnlös



Namnlös



Ha det gott!!!


6 kommentarer:

  1. Ingen kommer väl att titta på gräsmattan när det finns så många fina växter i dina planteringar? Hoppas ni får en riktigt trevlig kväll :)

    SvaraRadera
  2. Så trevligt men förberedelsen tar verkligen tid.
    Lycka till det blir ju fint väder.
    Vilka fina auriklar, jag är så spänd på vad det blir av de jag sått.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  3. Oj så fina! Lycka till i kväll, brukar bli bra även om man aldrig är riktigt nöjd själv med förberedelserna:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Nydelige bilder! Lykke til :-)

    SvaraRadera
  5. Spännande! Ska bli kul att se dina bilder sedan. :-)

    SvaraRadera
  6. Underbara bilder på dina Auriklar, det är något som står på min önskelista till nästa år, drömmer om en alldeles egen Aurikel-teater!/ Kram Titti

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit