Välkommen hit till min blogg



onsdag 20 mars 2013

Äntligen Vårdagjämning!!!


Tror jag aldrig längtat såå mycket efter denna dag, den dag då dag och natt är ungefär lika långa. Så från och med i morgon så blir dagen längre än natten och solen flyttar sig på flyttar sig solen på stjärnhimlen från det södra till det norra halvklotet, och då börjar sommarhalvåret på det norra halvklotet.
Visst låter det underbart!!!

Nu vill jag ha VÅR och att Kung Bore ska släppa sitt grepp om vintern och låta Gumman Tö få börja sopa undan lite snö.
Så här ser det ut hos mig idag



Så här såg det ut för ett år sen, så att våren är sen och vi har haft mycket snö i år är det ingen tvekan om. Nu får vi hoppas det kommer in varma vindar och att vi får njuta ute i snödroppens tid.


Ha det gott!!

13 kommentarer:

  1. Hehhee Berit! Jag är en finne som inte bryr mig om teorier - jag vill se med egna ögon! Å herreje så låååångt våren tycks trots längre dagar. Men, visst tar även en härdad finne tacksamt emot ljuset - det kan jag ju se med egna ögon;)!
    Undrar vad som är värst: Ditt snödjup eller min (halv??meterdjupa barfrost...inte roligt. Fast, om man nu är kroppad som jag att alltid försöka vara 'surmulsdödare': Den här frosten borde göra livet jävligt surt för många elakingar i trädgården. Inte minst spansk skogssnigel och fästingar....typ:)! Ha det gôtt och njut av ljuset! Hoppas att ditt tak är snart renoverat!/Anja

    SvaraRadera
  2. Mye snø hos deg også ser jeg! Det snør helt tett her, og våren virker veldig langt unna. Vi får håpe at været snur i dag, for nå må vi få varme til å smelte snøen. Jeg krysser fingrene for at våren er på vei :-)

    SvaraRadera
  3. Jag välkomnar verkligen våren jag med, massor av snö och is är också. Snart Berit, snart..Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  4. ja nu vill jag ha värme
    istället för all snö
    idag på hundpromenaden blåste det så jag trodde öronen skulle för frysas under mössan
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  5. Visst är det härligt att vi kommit så långt.Men här har det snöat i två dar nu.Men just när jag skriver det här så tittar solen fram.Men fy så mycket snö vi har fått och som det blåser.Huga vill inte gå ut.Kram

    SvaraRadera
  6. Ja nu längtar man verkligen efter våren. Här yr det lite vitt i luften men det lägger sig inte som tur är. Det är svinkallt i vinden och det känns absolut inte som om våren är nära men att det är vårdagjämning låter ju i alla fall underbart:)) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  7. Såklart man måste tänka positivt:)

    Det kommer bli ändring lagom till påsk! Sådetså

    SvaraRadera
  8. Nu blir det ljusare, så nu är våren här i sinnet, om än inte riktigt i verkligheten. Kram Kristina

    SvaraRadera
  9. Ja, det er dejligt at det bliver lysere! Men det ville nu ikke gøre noget hvis det også blev lidt varmere ...

    SvaraRadera
  10. Jag hoppas på milda vindar som töar bort det mesta riktigt snabbt. Och att du får ordning på ditt tak minst lika snabbt, nej ändå fortare :)

    SvaraRadera
  11. Det er det beste som finnes, når dagene blir lysere og lysere :-)

    SvaraRadera
  12. Ja, det är en stor skillnad mellan i år och ifjol. Även temperaturmässigt, ifjol hade vi plusgrader på dagarna vid den här tiden... Men jag hoppas att det ska vara ett bra tecken, våren kom ju ovanligt tidigt ifjol och sen blev ju inte sommarn så bra...
    Ha d fint! :)

    SvaraRadera
  13. Hu, så mycket snö!
    Mitt vita ägg är ett gammalt vanligt påskägg som jag klätt med vitt papper bara. Lycka till!

    Ha det fint!

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit