Välkommen hit till min blogg



torsdag 7 februari 2013

Min köksrabatt.


Jag kallar den så för den är under mitt ena köksfönster. I den här som så många andra rabatter jag har jag använt sten som kant och här även använt en rostig skärm som kant.

Denna är knökfull, mina perenner har en tendens att bli för stora nått år efter jag planterat dem, eller är det så att jag planterar för tätt:)Jag lär mig aldrig det är då en sak som är säker, det blir för tätt. Den här rabatten ska åtgärdas till våren är det tänkt, jag måste ta upp och dela en del och en del ska få flytta.

Men här bor bland annat hostor, jätterams,  en vit krollilja,  Actaea simplex 'Atropurpurea'(Cimicifuga ramosa), två Clematis integrifolia ’Arabella’ och 'Twinkle', Vit trolldruva, Dubbel Ljusblå riddarsporre ’Blue lace’,3 olika sorters Gentiana Gull, kål och vit knipp, knutflox en vit en, Iris aphylla skomakariris, Rhodiola rhodantha Ljusröd rosenrot ,Veratrum sp.  och Zigadenus elegans, grön lilja.

Först några bilder från juli





Sen från augusti






Ha det gott!!

14 kommentarer:

  1. Wow, vilken rabatt! Urläcker när den är så fyllig.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Snyggt..och gillar den rostiga kanten jätte mycket!! Kram

    SvaraRadera
  3. Gillar också bänkens täthet och den rostiga kanten. Krollilja har jag provat men den vill inte riktigt hos mig men jag ger inte upp....=)
    Ha det bra !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  4. Jag tycker det är fint när det ståt tätt i rabatten, jag får det aldrig så för jag delar mina växter för mycket.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Jösses!! Ser ju onekligen knökat ut men VACKERT!! Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  6. Va frodigt och fint det är! Att plantera på "lagom" avstånd är inte lätt, jag tycker ofta att man får göra om efter något eller ett par år:-)

    SvaraRadera
  7. Vilken jättehärlig rabatt, så frodig. Gillar dom olika bladen mycket och snyggt med den rostiga kanten!

    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  8. Vilken fin rabatt! Gillar när det är lite tätt!

    Ha en fin dag!
    Kram
    Heléne

    SvaraRadera
  9. Gillar också när rabatter är så där frodiga.
    Tycker att din Rhodiola Rhodantha är väldigt lik min Rhodiola Kirilowii. Hur hög blir RR. RK blir högre här än när den växte i Jämtland. Där blev den ungefär 30 cm hög, men här i Skåne blir den nästan det dubbla.
    Har du någon bild på den när den blommar?

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har bloggat om den så jag har sett bilder nu. Rhodiola Rhodantha är mycket ljusare och mera åt rosahållet än min som går mot varmrött-orange.

      Radera
  10. Jättesnygg rabatt, gillar när växterna tar för sig! Gunilla

    SvaraRadera
  11. Härlig rabatt - jag gillar ju när det är överfullt, men det gör ju inte växterna. Alltså har du som jag ett spännande - men kanske tungt - jobb framför dig i vår!

    SvaraRadera
  12. Näej så frodigt! *Avundsjuk* Hur gör du? Det ser ut som om du matat växterna med kärnbränsle. Fantastiskt.

    SvaraRadera
  13. vackert med täta rabatter och så trivs ju inte ogräset
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit