Välkommen hit till min blogg



onsdag 5 december 2012

Mertensia alpina


Denna lilla skönhet frösådde jag ifjol och den har verkligen glatt mig. Gillar den blåa färg den har och framförallt bladverkets gråblåa ton.


Den heter Mertensia alpina och har inte något svenskt namn. Den blir ca 15 cm hög och är väl främst en stenpartiväxt men jag har min i en vanlig rabatt i framkant med tanke att den ska välla fram över stenarna sen.

Den härstammar från Nordamerika, särskilt i delstaterna Colorado, Idaho, Montana, New Mexico och Wyoming.

Frösådd: varmgroende och mörkergroende (fröna ska täckas).

Ha det gott!!

3 kommentarer:

  1. Supersöt! Det tycker jag trots att jag inte gillar blå blommor. Bladen är verkligen härligt gråblågröna. :-)

    SvaraRadera
  2. Den blå färgen kan få mig på fall när som helst, helt underbar!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Vilken otroligt söt liten växt, den har jag inte sett förut. Härligt med lite blombilder mitt i vintern :-)
    /Liv

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit