Välkommen hit till min blogg



torsdag 9 augusti 2012

VÄRLDSPREMIÄR!!!!! Får jag lov och presentera …Geum rivale ”Nathalie”, en variegerad Geum rivale.


Den här är Geum rivale ”Nathalie”, Humleblomster ”Nathalie” som jag namnat den till efter mitt första barnbarn, min prinsessa. Den dök upp i mina frösådder -09 då jag sådde Geum rivale .


 Eftersom jag såg att den var annorlunda med sina variegerade blad så sparade jag den och planterade ut den i en av mina rabatter. Fortfarande nu år -12 så är den variegerad och av vad jag har sett ingen tillbakagång till gröna blad heller. Den är mindre och flikigare än en vanlig Geum rivale, Humleblomster.


Jag har i år tagit upp den och delat på den för att se om utväxten på de nya plantorna också blir variegerade, vilket de blir. Den började blomma för första gången -11, jag upplever att även blomman är annorlunda.Den är mindre och flikigare än en vanlig Geum rivale, Humleblomster.



Hos mig är höjden på hela växten ca 20 cm . Jag har funderat på att i år fröså av den för att kolla om den är frökonstant, vilket jag tvivlar på eftersom den varigerad men kan vara kul att kolla i alla fall.

Ha det gott!!!


15 kommentarer:

  1. Grattis till denna Geum rivale-födelse och fortsatta utveckling!!!;-)

    SvaraRadera
  2. och vill du testa den på sydliga breddgrader är det bara att posta en liten plutt :o)
    Karin i Marum //

    SvaraRadera
  3. Du kan vara stolt över att du lyckats få en så fin växt att bo hos dig. Vilken tur att detta lilla annorlunda frö kom i din ägo, du som klarar det mesta i växtväg.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  4. Vad skoj, jag förstår att du är glad, grattis.

    Ha en bra helg, Kerstin

    SvaraRadera
  5. Berit! Jag betalar gärna...;))))! Jag skojar Berit.
    Du vill nog behålla dina tills de är ordentligt etablerade.
    Man utvecklar en aningens fräck attityd...flåt! Man blir ju ba' så hagalen;)))!/Anja

    SvaraRadera
  6. Så roligt att vara upphovskvinna till en ny variant.Hoppas dina frösådder blir lika så kan du sälja sedan.MVH

    SvaraRadera
  7. Grattis till plant tillökningen...och lycka till med dina försök...=)
    Helt bedårande...!!!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  8. Men oj så fantastiskt söt! Tycker generellt om humleblomster men den här var verkligen en liten prinsessa. Riktigt kul att du sått den själv också. :-)

    SvaraRadera
  9. Så spännande med en egen ny prinsessa till växtvärlden! Och så fin! Och det är ju många av de mer ovanliga växterna som bara kan delas, inte fröförökas. Tar ju mer tid, men desto mer efterlängtade att hitta.
    Kram från Törnrosa

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit