Välkommen hit till min blogg



lördag 28 juli 2012

Hemma hos Gerd och Henry Forsgren, Umeå


I går gjorde jag och Ulrika en tripp till Umeå, vi slog två flugor i en smäll. Körde hennes syster till en operation över dagen och passade samtidigt på att hälsa på i tre trädgårdar. Vi fick träffa på tre underbara trädgårdar med helt underbara innehavare. Det är kul att få träffa andra nördar och diskutera växter, samt man ser ju alltid nått i varje trädgård som man inspireras av, ibland en växt, ibland lösningar på rabatter eller olika samplanteringar som man gillar eller något pynt som man gillar. Sen gillar jag ju alla mötena också…

Först trädgården vi besökte var Gerd och Henry Forsgren, två helt underbara människor . De har en gammal trädgård och har många pioner, roddisar, liljor och mycket, mycket annat. De frösår mycket och han frösår bland annat pioner. Jag köpte av Henry för ett år sen en svavelpion sådd som var tre år gammal.



En pion som jag inte minns namnet på men otroligt vacker.


Blomprakt i deras paradis





Jag blev förälskad i många växter i deras trädgård och en av dem var denna Veratrum formosum.




Geranium sessiliflorum ssp.novaezelandiae, Chokladnävan fick jag med mig hem. Den har överlevt hos dem i flera år och frösår sig där, så jag är ju tvungen och prova den.


En lilja från Estland som var jättefin, namnlös .


Och en ormbunke som jag glömt namnet på men som jag vill ha. Tar emot namnförslag med glädje.Nu har jag hittat vad den heter, Adiantum Imbricatum:)

 Välkommen hit mina nya följare , så kul att ni hittat hit:) 
Ha det gott!!!


7 kommentarer:

  1. Det är kul att se andras trädgårdar! Man lär sig så mycket och får inspiration som man kan ta med sig framåt! ......

    SvaraRadera
  2. Ett bättre sätt att hitta inspiration än att gå i andras trädgårdar finns inte;) Ser underbart ut! Blommar pionerna hos dem nu?? Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Kul att besöka andras trädgårdar. Kram

    SvaraRadera
  4. Åh, så jättefin bilden på Gerd och Henry var!

    SvaraRadera
  5. Jag frösådde några pioner för ett par år sedan, men inte har det blivit något av dem ännu. Dags att ge upp? Visst är det kul med trädgårdsbesök!!! Oj, nu kom jag på, vi fick ju plantor som skall ner i jorden!!! Hej då!!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  6. Härligt med trädgårdsbesök.
    Och att prata med riktiga entusiaster är ju en stor behållning de har ju sådan erfarenhet och kunskap.

    Ha de´gott

    SvaraRadera
  7. mmm pioner.... där skulle man fått vara. Och dom blommar ovanligt sent i år.

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit