Välkommen hit till min blogg



torsdag 21 juni 2012

Regn, regn och regn…


I Piteå hade man fram till den 19 juni fått 126 mm vilket redan nu gör juni 2012 till den näst blötaste junimånaden sedan mätningar påbörjades där 1860. Rekordvärdet från juni 1932 lyder på 156 mm.
Inte underligt att man tycker det bara regnar:(
Äntligen är då alla sommarblommor planterade i krukor och lådor, det har regnat så mycket och ingen värme så lusten för att göra det har varit lika med noll. I år blir det inte många krukor, jag har en tendens att ha mindre och mindre krukor och lådor för varje år.

Lite nya bilder …

Variegerad Collomia debilis, blå bergjuvel som är variegerad. Inte så vanlig.



Dodecatheon dentatum, vit Tolvgudablomma



Tiarella cordifolia 'Spring Symphony', spetsmössa


Maackia amurensis har ett sånt fint bladutspring.


Podophyllum peltatum, amerikanskt fotblad blommar nu.


Jag håller fortfarande på att gräva men två projekt är avklarade. Det största projektet hos min dotters svärmor är äntligen klart men jag har inga bilder på det nu, kommer sen. Där har vi lagt igen en rabatt som var efter husväggen och skapat en ny rabatt på ett annat ställe.
Sen är ”lunden” klar för just nu, det fattas lite plantor där men de finns i planteringskön och i växthuset. Sen ska stigen få lite material också velar just nu på vad jag ska lägga dit.


Ha det gott!!!


9 kommentarer:

  1. Åhh... huvaliga me sååå mycket regn, nu får det väl lov att bli sommar!
    Vilka fina växter du visar!
    Trevlig midsommar /Bea

    SvaraRadera
  2. Förstår så väl hur det känns. Här har det också regnat, och regnat i en evighet känns det som! Men nu, ta i trä, verkar det ha vänt!
    Trevlig midsommar!
    /Ruben

    SvaraRadera
  3. Här kommer knappt något regn alls,kanske för att vi bor vid havet.

    Men mygg har vi så det räcker och blir över:o)

    Vilket fint fotblad, jag har två sorter , blommorna blir på den ena rosa och den andra vit men din ser ut som om den är lite dubbelblommande.Den varigerade bergjuvelen var riktigt fin.

    Jag önskar dig en riktigt fin midsommar.

    Gunilla

    SvaraRadera
  4. Här hos mig i Umeå har det heller inte kommit mycket. Vi kunde ha bytt med varandra. Det skulle behövas en rotblöta här.

    Tiarellan var fantastisk!

    Ha det gott!
    Daniel

    SvaraRadera
  5. Vi har fått så lagom med regn i år.Som vanligt har du så fina växter på gång.Önskar dig en fin Midsommar.MVH

    SvaraRadera
  6. Ja nog har det varit regnigt, men att det varit så mycket regn hade jag ingen aning om! Spetsmössan där är jättesöt! Kram

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Det var inget rekord som jag tycker att vi behövt slå...men man slipper vattna....=)
    Jättefina bilder...!!!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  8. Oj, vad vacker den vita tolvgudablomman är! Vill ha, vill ha, vill ha.

    SvaraRadera
  9. För några dagar sedan njöt jag av att se den vita tolvgudablomman hos Anna-Karn (Landet Krokus). En skönhet!
    Ha en fin midsommarhelg!
    /Anette

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit