Välkommen hit till min blogg



måndag 4 juni 2012

En av mina alla favoriter…


En av mina alla favoriter är Mitella diphylla, vitluva som börjat blomma nu. Den ser ut som en skir spets då den blommar och jag gillar bladen också. Den har jag surrat mig hes om idag på växtmarknaden. Sen så får den fina fröställningar sen också.





En annan favorit är Uvularia grandiflora, Sorgklockan,. Ett konstigt namn på en fin blomma. Men kärt barn har många namn, på svenska den kallas också Guldrams, Guldklockelilja, och stor Klockrams Jag har alltid tyckt att sorgklockans skönhet förstärkts av det vackra namnet, och inte blir man speciellt sorgen då man ser den blomma. Varför den heter så verkar det råda delade meningar om - vissa påstår att det beror på att vårskotten är så mörka, men jag tror snarare att det handlar om klockans bleka och hängande blommor som ser ledsna ut. Och ledsen får den vara nu för det är jag också, kanske mest less, less på detta eviga regnade. Man blir ju så blöt då man är ute.


Men glad blev jag i alla fall då jag såg att min Athyrium niponicum 'Pictum' Regnbågsbräken kommer. Den var en sådan där stor chansväxt som inköptes på min resa förra sommaren.

En till som kommer fint är min variegerade Collomia debilis ,variegerad Blå Bergsjuvel . 

Ha det gott!!

13 kommentarer:

  1. Vitluvan liknar Anagrambräckan, tycker jag, men av namnen att döma är de ändå inte släkt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo de är släkt från samma familj saxifragor:)

      Radera
  2. Vitluvan har jag också den är en trogen växt,

    Vilka fina blad på bergjuvelen. Fröar den av sig som den vanliga också?

    Regnbågsbräken den skall jag kolla på. Fina bladväxter är toppen att ha.



    Ha det gott

    SvaraRadera
  3. Den har inte jag men har tänkt skaffa för den är så fin.

    Camilla

    SvaraRadera
  4. Regnbågsbräken har jag satt i min trädgård.Bladen blir så vackra.Och bergjuvelen var fin.Jag har sått den med vanliga blad men den där var Finare.Får du frön över någon gång så köper jag gärna.MVH

    SvaraRadera
  5. Vitluvan var en riktig sötis. Vackra blad dessutom.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Ja, den var jättefin! Antecknar genast på min vill-ha-lista! =)
    Ha det fint! /Caroline

    SvaraRadera
  7. Fina växter du visar idag...gillar den fina bergsjuvelen som hat så vackra bladfärger.
    ha en bra dag/mia

    SvaraRadera
  8. Den sista bilden på Blå Bergsjuvel väckte ha-begäret! Har aldrig sett den förr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. NÄÄ den är väldigt, väldigt ovanlig så det är inte så konstigt du inte sett den förr.

      Radera
  9. Du har då många favoriter :-)
    Fina allihopa!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  10. So nice to view your selection of photos today. The plants a so different than I have here on the shores of Lake Michigan in USA. I do enjoy seeing them. Glad to have visited today. Jack

    SvaraRadera
  11. Gode billeder.
    Smukke planter.
    Tak for kigget.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit