Välkommen hit till min blogg



onsdag 23 maj 2012

Mina egna Auriklar…


Jag har tagit frön av den Primula x pubescens Aurikel, även kallad trädgårdsaurikel, som finns i headern för två år sen och sått. Nu har två börjat blomma, en del står och stampar och några har jag sålt och gett bort. 
Den här blev jag blixtförälskad i, så himla fin farina och färg har den.


Den här är den andra som är lite mörkare lila än vad kortet visar..men fin i sina skiftningar av det lila.


Nu ska jag vänta på de andra innan jag ger bort eller säljer mer..måste ju se vilka färger det blir. Eftersom det är mina egna frösådder borde jag ju kunna namna dom till det jag vill eller???

Ha det gott!!!


10 kommentarer:

  1. Så fina nya auriklar du har dragit upp. Nä, dessa måste du ju se hur blomningen ter sig innan du ger bort tycker jag - tänk en Midnightsun eller varför inte en Berits Delight? Älskar den första!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jättefina! Duktiga du snart kan du ha teater. Kram Pia

    SvaraRadera
  3. Åh så himla fina! Så roligt att dra upp egna:) Namnge kan du väl göra antar jag, vet inte riktigt hur det är när det gäller Aurikler men en del växtsorter ska man ju registrera men jag vet inte hur det ligger till :( Ha det gott(/Monne

    SvaraRadera
  4. Fina! Hur går det med våren..;)

    SvaraRadera
  5. Härliga färger, som karameller!

    SvaraRadera
  6. Vilka fina färger och blommorna är ju så himla fina.
    Det ge vill ha vibbar.
    Idag har vi kalas väder varmt och soligt hoppas att värmen stannar.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  7. Hej Berit
    Very nice border auriculas, I normally name mine after I have tested them (prova dem) for at least two years so that they are consistent in their flowering and meet the standards set down for the different Auricula classes. As there is no Swedish Auricula Society I use the British Auricula Society Standards to judge my auriculas by. Perhaps if there is enough interest a society could be formed in Sweden and a register kept of Swedish Auriculas, this would help prevent duplication of names and give guidance to those auriculas which do best in Sweden.
    Best wishes
    Ray

    SvaraRadera
  8. TUUUUUUUUUUUUUUSEN TACK BERIT
    Du är ju bara bäst.

    KRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAMAR I MASSOR:

    Har jag något du vill ha.?

    Gunilla

    SvaraRadera
  9. Vilka snyggingar! Jag är störtförtjust i aurikler, men har tyvärr alldeles för få. Det får jag lov att ändra på;-)
    Ha det gott i värmen!

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit