Välkommen hit till min blogg



lördag 28 april 2012

Helt underbar dag!!!!


Idag så har jag trädgårderat, jag har börjat städa rabatter de som är snöfria. Vädret har varit strålande, så många stunder har tillbringats på trappen med kaffe och lapning av sol. Underbart!!!

Men första så rökte jag en massa gran, en och tallkvistar för jag kan väl påstå att det var rök som hette duga då man eldar kvistar som är lite blöta . Men nu är i alla fall bron tömd på allt sånt och bara väntar till jag kan börja plantera ut sommarblommorna där. Jag har köpt en Muscari comosum plumosum, en rosa Plymhyacint som jag planterade i den andra krukan i mitt ”tittskåp” på bron. Den har jag tänkt gräva ner sen, men jag är lite osäker på om den går här, men va sjutton man måste ju pröva.


Att städa i rabatterna är så himla kul för man ser att det kommer grönt och många glada tillrop blir det också. Mycket verkar ha överlevt för mig av vad jag kan se nu men, men det kan hända mycket innan juni.
En del är i blom nu..
Hepatica nobilis Blåsippan


Scilla forbesii (Chionodoxa forbesii) Vårstjärna


Mina vita krokusar fortsätter blomma och får besök också…

Jag bara älskar denna blomma…snödroppen.





Och så skaffade jag mig en damm så här i vårtid:)


Se så avslutades dagen med årets första grillning, kan det bli bättre??


Ha det gott!!

13 kommentarer:

  1. Heisann!

    Det er noe ekstra med de tidlige vårblomstene. De vekker følelser i oss som andre ikke har muligheten til.Ha go' søndag ;:oD

    SvaraRadera
  2. Så härligt att se hur långt våren är kommen även där uppe!

    Den där hyacinten var ju en spännande nyhet för mig!

    Ha en skön långledighet och fira in Valborg ordentligt!

    Kram! Märit

    SvaraRadera
  3. Men Berit, har du nästan snöfritt!?? Vad kul! Jag mätte snödrivan mellan huset och växthuset till över metern i fredags, men den har tack o lov börjat ge vika nu! Det är så roligt att se små rabatthörn dyka fram underifrån snön. Men det är väl nån lag om alltings inneboende ondska som gör att snön ligger extra länge just på rabatterna...
    Ha en fortsatt jättefin helg
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  4. Jag rycks med av den iver du förmedlar, tittar lite extra på det som blommar. Här har de hållt igång i veckor. Inte är jag trött på dem än, ändå.
    Hoppas du får fler så här fina dagar i "din" trädgård.
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Det låter som en prima dag!
    allt gott
    Annso

    SvaraRadera
  6. Visst har dagen bjudit på underbart väder och man riktigt ser hur snön smälter undan...=)
    Hoppas att solen är här för att stanna...!!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  7. Så underbart Berit att det nu är igång för dig också:)) Låter härligt med kaffe på trappan och grillning, får se när vi grillar för första gången i år - måste nog leta fram grillen i alla fall;) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  8. Vad mysigt! Nu får ju jag uppleva tidig vår en gång till. Härlig rosa plymhyacint! Jag gillar! Kram Pia

    SvaraRadera
  9. Plymhyacinten/muscarin är ju superläcker. Jag har en som ser ut som broccoli, också rätt läcker. Den har överlevt här i zon 1 utan problem.
    Eva

    SvaraRadera
  10. Den rosa plymhyacinten var verkligen tjusig. Tänkte direkt att en några sådana måste jag beställa från Dix i Holland. Håller nämligen på att förbereda årets inköp av vårlökar som ska tas hem till hösten. Gissa om det känns lite tidigt! Men så kom jag på att jag redan har bestämt mig för vilka färger jag ska ha i år; Det blir orange och mörkt lila, så då kan jag ju inte ha en ROSA plymhyacint, eller.....
    Jag ska nog kolla lite i alla fall!

    SvaraRadera
  11. Hittade en som heter M. comosum `Plumosum´ som är lila! Den kostade bara €9,50 för 100 st så den tar vi!! :-) :-) :-)

    SvaraRadera
  12. Om du någon gång funderar på att göra en egen damm, tycker jag, att du ska härma naturen. Perfekt placering där den är!!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja faktiskt så hade jag funderingar ditåt en gång, damm där men det blir det inte. det är alldeles för soligt där.

      Radera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit