Välkommen hit till min blogg



måndag 5 september 2011

Larix decidua 'Horstmann Recurved'

Ett häftigt träd som jag har är detta Larix decidua 'Horstmann Recurved’ kallas korkskruvslärk men det riktiga namnet är väl Dvärglärk . Jag gillar de skruvade grenar som spretar åt olika håll, som korkskruvar. Eftersom det är en lärk så är den barrfällande, heter det så, så på vintern får den ett annat prydnadsvärde med sina skruvade grenar. Min Larix har haft slagsida för att kronan har blivit så tung så jag har fått lov och stadga upp det. Om ni grubblar vad jag använder för att knyta upp träd så är det strumpbyxor, ett alldeles utmärkt material att binda upp träd med. Min Larix är väl nu 7 år och har blivit flyttat 2 gånger.


Ha det gott!!!

 

8 kommentarer:

  1. Gillar träd och buskar som har så där härligt skruvade grenar.Min ormhassel är finast utan blad.

    SvaraRadera
  2. Vad tror du frugan säger om jag går och norpar hennes strumpbyxor??? Men tur i oturen så har jag inget träd som behöver bindas upp för tillfället!!! ;-)
    Förstår, att det är lika vackert vinter som sommar!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  3. Men Ruben du kan ju köpa egna:)

    SvaraRadera
  4. Hej! Roligt du sett min blogg, jag har varit trädgårdsbloggare sedan 2006 men skriver nu mest på den nya bloggen, men vill du kika på det jag skrivit förut så finns den bloggen kvar, den har haft kraschat och många bloggare började skriva på andra bloggsidor men Trädgårdsblogg är igång igen, även om den inte är lika bra som förut så finns det många nya där nu som skriver om sina trädgårdar och visar bilder. http://lenas.tradgardsblogg.se/ Fast jag är mest aktiv i den blogg där du hittat mig. Vilken trevlig blogg du har här, länkar till dig på min trädgårdsblogg, vill gärna hitta igen dig och vad spännande växter du verkar ha.

    SvaraRadera
  5. Kul träd, strumpbyxor är användbara de kan man ha till mycket:)) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  6. Din Dvärglärk är urläcker, och något som drar till sig uppmärksamheten i din trädgård.
    Strumpbyxor på detta vis? ja, man lär så länge man lever.
    Ha en bra dag.

    SvaraRadera
  7. Vilket häftigt träd.
    Nu får jag nog önska mig den istället, jag har önskat mig en hänglärk men ditt träd var ju häftigare.

    Vilken återvinning, ibland är det ju lite svårt att hitta något mjukt och töjbart så ditt tips var ju fantastiskt smart. det knycker jag :o))

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  8. Vilket häftigt träd det har jag inte sett innan. Lägger till mig som följare så jag hittar hit till dig igen.

    Ha en bra dag!
    //Jessica

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit