Välkommen hit till min blogg



lördag 7 maj 2011

Vårmässan i Luleå

Igår var jag på vårmässan i Luleå för att höra på Hannu Sarenströms föreläsningar. Som vanligt så kan han både roa och förmedla sin kärlek till trädgården till sin åhörare. I sommar så ska jag fara ner och besöka hans trädgård och det ska bli kul för jag har ju bara sett den på bild.

Hannu i aktion


En annan bra föreläsning var den som Ludvig ”Ludde” Holmgren bjöd på, den handlade om härdiga växter i norra Sverige. Han pratade mycket om hur viktigt det är med proveniens på träd. Nått som många glömmer bort och det inte pratas så mycket om. För oss som bor här uppe så är det en stor skillnad, är proveniens fel så avmognar de inte. Det finns många typexempel på det här uppe, björkar som inte tappar bladen eller gulnar utan står gröna även då snön kommer är bara ett exempel. Många växter med stora utbredningsområden kan behöva regionalt klimatanpassade typer. Detta gäller särskilt fröförökade arter. Så länge dessa växtslag presenteras i kataloger och sortimentslistor utan angivelse av proveniens, frökälla eller annan beteckning för härkomst, är varje inköp ett lotteri.

Sen så glömde jag ju att fotografera utställningarna, kameran var med men inte tanken på att fotografera.

Hemma har en till Lundviva börjat blomma

Förlåt man jag hinne inte just nu vara så mycket inne på era bloggar och kommentera, jag har fullt upp både ute och inne med växter.

Ha det gott!!

 

3 kommentarer:

  1. Oj, har du fått lyssna på Herr Sarenström i verkligheten, det hade jag velat göra! Jag älskar honom reservationslöst, det är så underbart med en människa som här så hängiven!
    Jag läser hans böcker framlänges och baklänges. Och i år har jag planerat att åka till hans Kinnekulle och titta runt, vi bor ju inte så långt därifrån. Där ska förutom Hannu Sarenström också finnas vilda orkidéer, guckuskor, och mycket, mycket mer att titta på.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Men nu har ju klimatförändringen, och den därmed förlängda växtsäsongen, ställt lite av det där på huvudet.
    Det finns exempelvis en ek här i Öjebyn som hinner med att producera ekollon innan vintern kommer.
    Ekar skulle alltså numera i princip kunna föröka sig naturligt i Norrbotten.

    Mvh/grannen.

    SvaraRadera
  3. När du åker neröver kan du väl ta en fikapaus ca 10 mil innan hos mig
    //Ing-Marie

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit