Välkommen hit till min blogg



torsdag 10 mars 2011

Meum athamanticum, Björnrot

Meum athamanticum, Björnrot, ett annat namn jag hört på den är Björnklo . Den blommar med vita blommor i juli – augusti med vita blommor, kan bli upp till 60 cm hög, men hos mig blir den ca 40 cm.


 Har ett dilliknade bladverk som är aromiskt, trivs i sol- halvskugga, vill gärna ha fuktighetshållande jord. Fast jag har min in normal jord och den verkar trivas bra där också.

Den räknas till ört och medicinalväxterna. Man kan använda bladen som man använder persilja och dill, den är en utsökt krydda till fisk . Används även som brännvinskrydda. Ansågs förr underlätta vid förlossningar.
Togs mest troligen in av munkarna till Sverige på medeltiden.
Naturligt utbredningsområde: V och C Europa- Bulgarien, S Italien.

bladen på den

Frösådd: den ska stratifieras(Kyla) och är mörkergroende (täck fröna) . Jag tror man får bäst resultat med färska frön.

Ha det gott!!

6 kommentarer:

  1. Vakker! Den smaker som lakris synes jeg:)

    SvaraRadera
  2. Den har jag faktiskt, här kallas den också för curryplanta men jag tycker inte bladen smakar indiskt direkt. Jag har försökt använda den i maten men har den har inte direkt slått an. Har du någon tips? I fisken, kryddar du med något annat i tillägg?
    Det är ju annars en fin planta så den förtjänar sin plats.

    SvaraRadera
  3. Den är så himla snygg:) Hoppas att jag kan hämta "min" planta i år hos Lotta (Lottas trädgård);)
    Tack för dina fina ord på min blogg igår! Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Fin!Jag gillar sån där flockblommiga växter tror jag det kallas?!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  5. Nää Mia jag har aldrig själv använt den som krydda i maten,jag nämns inte göra det för jag gillar bladverket för mycket:)den kanske kalas curryplanta för lukten..hmm måste nog lukta på den till sommaren.
    ja dom kallas korgblommiga.

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit