Välkommen hit till min blogg



onsdag 16 februari 2011

Mimulus Lewisii, skär Gyckelblomma

Mimulus Lewisii, skär Gyckelblomma som den heter på svenska. Det är en perenn gyckelblomster som överlever här uppe i zon 5.

En närbild på blomman
Den blommar hela sommaren blir ca 25-30 cm hög och har jättefina rosa blommor. Vill stå i fuktig mark, men jag har då en av mina i vanlig rabattjord och det funkar bra.
Den blommar redan första året man sår den. Mina frön kommer ursprungligen från Garden North

Kuriosa: kan användas som grötomslag.

Frösådd: varm och ljusgroende .


Ha det gott!!.

9 kommentarer:

  1. så fin den var! jag känner inte till denna blomma som medicinalväxt, vart kan man läsa mer om den? :)

    SvaraRadera
  2. Jättesöt! Sådde Mimulus guttatus för många år sedan för jag tyckte det var ett lustigt namn:) mindre lustigt visade det sig när den var som värsta ogräset haha. Håller fortfarande på att rycka upp fröplantor. Hur är den här? Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Va´söt...kul att se en rosa gyckelblomster och att den är perenn.Verkligen fin...Kram

    SvaraRadera
  4. Så söt den är! Och rosa och perenn! Om du blundar och börjar räkna nu till 11318400 (elva miljoner trehundra aderton) så är det - vipps! - juni och du får se den söta i blom - tror jag;)))!/Anja

    SvaraRadera
  5. nää den har då inte än frösått sig vad jag vet..peppar,peppar har haft den i 3 år nu så det borde ju ha synts nu:)
    Anja jag har börjat räkna:)

    SvaraRadera
  6. Åhh så fin den är! Jag fick ju frön av dig och dom har grott sååååå bra! Sådde kanske lite tidigt men kunde inte låta bli :)
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  7. Äh jag vill bara ha din aurikel i headern varje gång jag tittar in hos dig ;-)får väl blunda fniss
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  8. Jag köpte en påse för 2 år sedan och den frösådde sig själv och året efter dök det upp några ynkliga små plantor, undra om det kommer några i år.
    MB

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit