Välkommen hit till min blogg



onsdag 23 februari 2011

Jordinköp

Igår var jag och en kompis iväg till Luleå för att köpa jord. Tyvärr är det så att ingen i Piteå har just Hasselfors S-jorden eller P-jorden just nu, så då får man åka till Luleå där den finns. Just Hasselfors S- jord den med älgen på är helt oslagbar då man håller på att så. Då man skolar ut plantor från den så ramlar den så bra isär, och så gror det bra i den också. Jag vet att det diskuteras mycket just om bra så jord, men efter att ha pysslat med att så i snart 20 år, så är då min erfarenhet att det är den bästa så-jorden.


Kameran blev hemma så några kort finns inte från den dagen. Det är alltid kul att fara till handelsträdgårdar och kolla på blommor, just nu finns det väl inte så mycket att köpa men man får insupa lite växthuskänsla i alla fall.

För att få lite vårkänsla så köpte jag vita pärlhyacinter, just idag har vi – 28 grader på morgonen så nog behövs det lite vår inne nu för att orka stå ut till det blir vår ute.


Jag har ju fått en del nya följare på min blogg och det är jättekul. Ni är så välkommen hit och det känns kul att ni vill följa min blogg.

 Ha det gott!!

7 kommentarer:

  1. Jag håller med dig om att den här jorden är väldigt bra.
    Ha en bra dag.

    SvaraRadera
  2. Hammenhögs jord är väldigt bra. Vi brukar dock blanda vår egen såjord. Vi blandar torvmull,perlit och tvättad sandlådesand fungerar jättebra till både sådder och sticklingar:) P-jorden är bra till utskolning av perenner men till mina sticklingar blandar jag gärna upp den med småleca:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Är det inte hasselfors som har älgen?

    mvh
    ¨
    Stephen

    SvaraRadera
  4. visst har du alldeles rätt Stephen!! Jag har änrat det nu, skrev fel i brådskan
    Jag har aldrig blandat egen jord

    SvaraRadera
  5. Tackar för bra jordtips. Det är bara så svårt att komma ihåg alla bra tips man får här i bloggvärlden. Men nu skrev jag in just det här i ett worddokument där jag ska samla på alla bra tips :-))Inte lätt när minnet börjar svikta...Lika med alla fina bildtips. De spar jag i en " inspirationsmapp ".

    Ni var värre ....vi hade " bara " 19 minus...

    Jag har samma " problem " här där jag bor. Måste åka 6 mil för att få vissa saker och då framförallt till allt som har med trädgård och blommor att göra. Framemot april får vi ett jätte bra ställe där de har väldigt mycket för trädgården. Synd bara att det är säsongsbetonat.

    Hi hi jag köpte också en vit pärlhyacint häromdagen. Så söta!

    Kram

    Kram

    SvaraRadera
  6. Bra med jordtips svårt att hålla koll o jag har så dåligt minne...blomjord har jag koll på iaf.
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  7. Oj nu var det länge sen jag kollade in din blogg...så fina bilder du lagt upp - riktigt snyggt:-) kram

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit