Välkommen hit till min blogg



lördag 1 januari 2011

Geranium pratense 'Double Jewel', Ängsnäva

Jag hoppas alla haft en underbar start på det nya året, ett helt oskrivet blad som känns spännande att få uppleva. Jag börjar det nya året med att presentera en riktig juvel.


Geranium pratense 'Double Jewel', Ängsnäva på svenska. Jag har även sett att den kan ha sålts under Geranium sanguineum .

Den blir ca 40-50 cm hög, blommar med vita dubbla blommor med lite rosa i ögat . Blommar i juli – augusti hos mig. Vill stå i sol- halvskugga och i väldränerad rabatt. Den är mycket stadig och har ett kompakt växtsätt.

Kuriosa:Växten upptäcktes för några år sedan i Holland av Jan Verschoor. Han upptäckte det i en serie G. pratense ‘Plenum Album’ .

Förökning:Delning

Ha det gott!!


5 kommentarer:

  1. Den var verkligen vacker.Ska jag försöka få tag på.God forsättning på nya året.

    SvaraRadera
  2. Faller så lätt för de i vitt, är de dessutom dubbla/fyllda är det bonus. Fler nävor skulle jag inte ha, men "bara" den här...
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Åh en sådan liten goding, ska se om den går att få tag på här nere på någon marknad. God fortsättning Berit/Monne

    SvaraRadera
  4. Den måste jag lägga på minnet! Tjusig!Allt gott till dej under det nya året!

    SvaraRadera
  5. Åh, det var en riktig lite sötnos! /Anette

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit