Välkommen hit till min blogg



tisdag 22 juni 2010

Oj, nu vänder det...

Nu blir det mörkare och mörkare för var dag, för idag (igår) var det sommarsolståndet. Men än är det ett tag till innan vi här uppe kommer att ha mörka kvällar.


Jag har snart klart mitt projekt med breddning av rabatter, det är bara plantorna som ska dit nu, en del har redan fått flytta in i dom nya bredare rabatterna, men en hel del har inte fått det än. Men en tur med kameran har hunnits med idag

först ut en dubbel vårkrage , Doronicum orientale Frühlingspracht.den växer som en vanlig vårkrage och blir ca 50 cm hög.

Jag är väldigt förtjust i bladväxter och denna gillar jag helskarpt. Det är en variegerad mästerrot , Peucedanum ostruthium 'Daphnis'. Den blir ca 40-50 cm hög och den växer ut men far inte iväg så hemskt, så den går att hålla i schack.


En annan favorit hos mig är Spjutkakalia som har bytt namn till Parasenecio hastatus förr hette den Cacalia hastata .Det är en storväxt perenn den kan bli upp till 2 meter och mycket stadig. man kan förstå varför den kallas spjutkarkalia om man ser hur den växer i toppen.


nått som jag sått är denna Japanskt blågull, Polemonium caeruleum ssp yezoense 'Purple Rain'.Den är fin med sina mörka stammar och bladverk det bryter av fint till det gröna som växer runt.På första bilden dens stammar och på andra bilden blommorna.

2 kommentarer:

  1. Åh vad kul att få nya rabatter:) Du får visa en översiktsbild sedan så man ser hur det ser ut:) Växterna verkar i alla fall intressanta. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Kul med nya rabatter!
    Cacalia hastata har jag frösått från Sta-listan och i år är den högvuxen så det förslår. Högre än mig.
    Trevlig midsommar
    Birgitta

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit